Archive for July 12, 2012

Satu perjalanan

Salam.

Petang tadi, bekas officemate wife aku meninggal dunia pada usia 43 tahun. Beliau meninggal dunia semasa minum kopi dengan kawan, bangun, jatuh dan pergi…Meninggalkan anak seramai 6 orang dan paling kecil 4 tahun.

Wife aku mula berkata, apa yang kita nak dalam life ni….rumah besar, kereta besar, pangkat besar, harta besar, dll…semuanya akan ditinggalkan dalam sekelip mata…bila dipanggil Ilahi…

Dalam perjalanan ini, dalam bidang akademik, aku dah capai dengan izin ALLAH, sijil, diploma, ijazah, masters dan setapak lagi PhD. Minggu lepas aku menamatkan kursus intensif rawatan islam tahap 2. Sejak menghadiri kursus tahap 1 pada februari yang lalu, Alhamdulillah, beberapa ayat penting Al-Quran dapat dihafal dan diamalkan untuk zikir selepas solat.

Kenapa sebelum ni aku lalai dan tidak ambil kesah tentang perlunya beramal, berzikir dengan kalimah-kalimah ALLAH yang agung. Kalau dulu aku boleh hafal lirik ,(tapi sekarang susah sangat nak hafal lagu) kenapa ayat 21-24 surah Al-Hasyr,

1-3 surah Al-Ghafir, ayat 115-118 surah Al-Mukminun, ayat 81-82 surah Yunus, malah ayat 285-286 surah Al-Baqarah pun tak dihafal.

Betul kata ustaz, kalau kita tak sakit, tak kena sihir atau tidak diganggu makhluk halus, tentu kita tidak dipilih untuk mendalami ilmu ALLAH, dan bergantung sepenuh kepadaNYA.

Walau apa sekali ceritanya, amalan kena tingkatkan, berserah dan bergantung sepenuh kepadaNYA, memohon, memohon dan memohon serta jangan putus asa…

Rumusannya…hidup ini sementara, jangan lalai mencari bekalan ke sana. Amal jariah, Anak yang soleh dan Ilmu yang bermanafaat. Tadi aku conduct kelas word 2007 untuk rakan-rakan sekerja, semoga ia menjadi ilmu bermanafaat dan menjadi bekalan aku di sana. Semoga dengan adanya PhD, aku boleh berbakti dan memberi ilmu kepada lebih ramai manusia di atas mukabumi ALLAH ni…

Leave a comment »