Pantai Merdeka Sungai Petani

Salam.

Kalau sesape yang layan rock kapak, ada satu lagu “Cinta Pantai Merdeka” nyanyian asal kumpulan tropika. Then ada versi baru nyanyian kumpulan jimbara. Ropanya kumpulan tropika dah dibubarkan. Gitarist tropika dah masuk jimbara dan invite original vokalist untuk nyanyi lagu tu dalam album 1st jimbara.. fuhhh…susunan muzik saje lain, penyanyinya sama….

Back in 2008, masa adik bongsu aku kat matrikulasi penang, dan aku pulak jadi projek manager di iptb untuk projek ICT, aku pernah bawa dia ke sana, new year 2008, tapi kedah tak cuti.

Ayat yang paling aku takkan lupa adik aku cakap “la pantai merdeka ni wujud, ingatkan lirik lagu je, hari-hari dengar dalam radio” ahak-ahak…

Gambar ni pulak aku snap masa cuti raya, visit family suami kakak ipar aku di seberang prai. Lepas tu singgah sana. Rupanya kakak ipar aku pun tak pernah sampai..depa siap hampar tikar dan makan rojak buah tepi pantai…

So, kalau nak feel lagu cinta pantai merdeka just imagine:

korus:-

kuukir namamu, di awan gunung jerai (pandang awan kat atas gunung jerai)

Disaksikan laut daun nyiur melambai (pandang ke laut then alih ke belah kiri ada pokok kelapa)

Jauh pandangan permai, di situ tanjung dawai (nun hujung belah kiri ada bangunan persatuan nelayan tanjung dawai, depa buat belacan)

Terkenang peristiwa, cinta kita terurai (break off ngan awek kat sini rupanya)

ohh indahnya peristiwa, cinta kita di pantai merdeka….(kat sinilah mai dating, kat sini break off)

Aku mesti turun tikam batu sebab kilang company aku ada kat situ..normally, before krismas aku datang conduct training sebab sirim nak audit, staff tak cukup training hours. kira aku jadi penyelamat untuk elak company dapat NC…Dulu ramai member, lani depa dah berhenti & pencen..ghazaimi je yang tinggal. Chek,ujang, abang galah dah balik KL.

Dengar khabar tahun lepas punya appraisal, majority dapat PIP (tak perform)..ramai frust dan kecik hati dengan tindakan pihak pengurusan syarikat..depa siap hantar surat ke PM…aku pun sedih jugak sebab Tun Mahathir yang suruh buat kilang kat situ untuk meningkatkan ekonomi orang-orang tikam batu. Tikam batu pun 2-3KM bersempadan dengan penang..advantage untuk guna facility yang penang ada..itu pandangan Tun Mahathir. Tapi mereka yang diamanahkan untuk menjaga syarikat tak telus dan tidak bertanggungjawab…Company dah beroperasi hampir 40 tahun…mereka pula melingkupkan usaha orang terdahulu.

Kalau management pi mengadap pak-pak menteri, minta projek insyaALLAH dapat projek gomen. Dapat projek dari gomen, hasilnya kita pulang balik kepada syarikat pelaburan modal nasional…syarikat pelaburan pulak bayar dividen kepada rakyat….sebenarnya siapa yang tak buat kerja…takkan aku nak pi jumpa menteri..minta projek…gunting surat khabar untuk beli open tender ? boleh sangkut ke ? Apa peranan datuk pengerusi, ahli lembaga pengarah,pengarah urusan, ketua pegawai eksekutif, pengurus besar kanan….?

Bila tak ada projek, group purchasing nak order barang mende? Bila barang tak de, budak-budak store nak buat inventori macam mana ? Then kata depa tak perform….Bahagian HRlah yang paling cerdik…..diketuai oleh mamat yang dah pencen dari sebuah GLC…kononnya dia kat sana pun PIP (tak perfom)..bila nak buat kerja mesti hire perunding…Hingga ke saat ini 10 orang staff (termasuk GM, manager, executive dalam group HR) resign tak tahan dengan perangai dia…Aku selalu percaya syarikat ini ada daulat….bukti peristiwa telah berlaku…mereka yang salah laku dan berlebih-lebihan akan dibayar cash oleh ALLAH s.w.t. Ya ALLAH jauhilah aku dari termasuk dalam golongan manusia yang hari-hari disumpah seranah oleh orang dan didoa agar kena bala tuhan…Tak kurang juga yang hari-hari solat hajat semoga ALLAH tunjukkan jalan yang benar..bila aku tengok mamat ni kesian pulak sebab di penghujung usia sepatutnya anda berada di tempat seperti majlis ilmu@serambi masjid, menginsafi perbuatan silam dan bertaubat…Aku pun berdoa janganlah ALLAH ambil umur dia kat opis…Ada sekali tu dia pernah sound AJK surau jangan buat solat hajat….aku pernah ikut solat hajat diimamkan oleh ustaz luar selepas tazkirah zohor..doa kami agar syarikat diberi rezeki/projek dan masalah dapat diselesaikan..bukan doa agar dia ditimpa musibah…kenapa mesti takut dengan ALLAH kalau kita tak buat salah…bila ada kematian ahli keluarga, pihak HR akan buat pengumuman dan staff boleh sedekah al-fatihah. Dia pernah arahkan jangan buat pengumuman sebab mengganggu operasi syarikat..masyaALLAH…ujian untuk kita semua..biarlah dengan dia tu, berapa lama kita nak hidup…?

Nostalgia kalau turun sini, mesti pi makan mee udang pulau sayak…jalan yang sama nak ke pantai merdeka…itu kira kenangan lah..balik mesti tapau 10 bungkus untuk familiy…

Ada geng aku pulak pantang turun tikam batu mesti masuk sadao…tau tak kat mana sadao ? sadao, wilayah selatan thai masuk melalui bukit kayu hitam. Dari sungai  petani atau SP lebih kurang 70KM…depa pi massage…dulu sorang geng kami depa panggil ustad..boleh cakap siam…jadi tourist guide ke sana…alasan utama nak borong jersi….tapi aku respek depa tak buat maksiat…sebab brother HH (baru pencen, May 2012) akan jadi watch guard budak-budak ni…ada sekali tu masa depa dok massage tetiba kat TV keluar Pak lah bagi ucapan…cam tau-tau je ada orang malaya mai mengurut…

Tribute untuk mnas, sam, din, ee, che Rz, haikal, mejah, ujang, ustad, amri, ismi, raja, kusalma, sue, jamil, zila, ghazami…..tak lupa bro hashim nakamura yang mewarnai perjalanan hidup aku di bumi ALLAH ini…

Leave a Reply

