Masjid Sultan Abu Bakar Johor Bahru

Image

Salam.

Pada 4 Julai 2012, akhirnya aku menjejakkan kaki di perkarangan masjid keempat yang harus aku lawati bagi merasai aura istimewa tersebut. Dari jauh masjid sultan abu bakar amat indah. Berdiri utuh di atas sebuah bukit dan menghadap selat tebrau pastinya memukau perasaan terutama di waktu sebelum maghrib.

Ramai budak tahfiz di perkarangan masjid, macam ada program je. Selepas ambil gambar, hari dah lewat hampir ke maghrib. Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup dari selat melewati masjid. InsyaALLAH esok aku datang lagi sebab belum masuk ke dalam masjid.

5 Julai 2012. MasyaALLAH, semalam rupanya malam nisfu syaaban, patut ler ramai budak tahfiz di masjid. Mesti ada bacaan yaasin sempena malam nisfu syaaban.

Ya ALLAH, di hari nisfu syaaban aku menjejakkan kaki di dalam masjid ini. Sebelum bertolak balik, aku singgah untuk solat dan berzikir di masjid yang mula dibina pada tahun 1892 dan siap pada 1900. Sebenarnya kehadiran aura-aura istimewa dapat dirasai. Hanya ALLAH sahaja yang maha mengetahui.

Syukur ya ALLAH, Masjid Muhammadi Kota Bharu, Masjid Zahir Alor Setar, Masjid Jamek Kuala Lumpur dan Masjid Sultan Abu Bakar Johor Bahru, telah sempurna hajat dan niat untuk ziarah keempat-empat buah masjid setelah teruja dengan cerita ustaz hanif 6 tahun dulu di awal muharam 1427 @ 2006.

InsyaALLAH, sekali kuziarah akan ada kelapangan untuk aku ke sana lagi dengan puteraku…

Leave a Reply

