Muzium Kota Kayang Perlis

Salam.

Lawatan tak disengajakan semasa balik dari masjid al-husain kuala perlis minggu lepas. Teringat bon kata dia balik perlis pun tak pernah sampai. Alang-alang tak de apa nak buat just spend sikit masa. On the way to kuala perlis ada sign ke muzium kota kayang dan juga marhum kayang. Apa actually tempat ni ?

Tak sampai lima minit dah sampai. Aku teruja keadaan bukit dan sawah yang menghijau, rasa macam nak buat rumah kat sini je. Sampai je aku terus ke kawasan marhum kayang. Ada makam sultan kedah ke 15, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah 1@Marhum Kayang Pertama (1651-1661). Al-Fatihah untuk Almarhum dan keluarga baginda. Keluarga baginda, keluarga aku juga dari satu susur galur yang tidak tercatat secara dokumentasi tapi boleh dibuktikan dari sudut DNA. InsyaALLAH.

Di zaman Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah 2, untuk mengekang kuasa kedah siam membahagikan kuasa pemerintahan kepada beberapa kawasan seperti indera kayangan di perlis, setul di selatan thai sekarang, kota setar dan juga kubang pasu. Sebab itulah kawasan-kawasan ini pernah mempunyai raja masing-masing.

Bila berjalan-jalan di kawasan ini, aku dapat rasa kawasan taman bunga larangan, tempat pendekar berlatih silat, tempat mandi gajah walaupun tiada signboard yang menceritakan hal demikian. Malah gua-gua tempat pertapaan pun ada di sini. Sebagai tanda hormat dengan apa yang dizahirkan tidak mampu untuk aku mengambil gambar di kawasan-kawasan tersebut. Mungkin orang akan kata aku mengarut tapi biarlah. Aku bersyukur diberikan feel untuk merasai suasana istana di zaman silam. Aku datang sebagai saudara dari zaman terkemudian. Hanya doa dan keinsafan yang terpahat di hati. Perjuangan dan pergorbanan mereka-mereka terdahulu demi kesenangan kita pada hari ini.

Di atas tapak bangunan muzium dikatakan bekas kompleks istana kota kayang. Di dalamnya ada sejarah perlis dari zaman neolitik (zaman batu ke tembikar) hinggalah ke zaman marhum kayang, raja syed hussein jamalullail, raja syed ahmad jamalullail, raja syed safi jamalullail, raja syed alwi jamalullail, raja syed hamzah jamalullail, raja syed putra jamalullail dan raja syed sirajuddin jamalullail.

Perlis satu-satunya negeri yang memakai gelaran raja. Walaupun dikatakan raja perlis mempunyai susur galur dari rasulullah s.a.w (ahlul bait), ini tidak bermakna tidak berlaku konflik dalam politik. Contohnya semasa raja syed ahmad jamalullail dan raja syed hamzah jamalullail memerintah. Pasal konflik ni tak kuasa aku nak cerita sebab biasalah ada pengaruh siam dan aku sure ada cerita lain disebalik cerita yang tercatat dalam sejarah standard. Raja perlis juga cuba kekal merdeka dari kedah walaupun kubang pasu diserahkan balik kepada kedah namun perlis kekal sebagai sebuah negeri dan satul akhirnya masuk ke dalam wilayah thai. Yang pasti perlis mempunyai hubungan yang baik dengan siam bangkok dan berjaya kekal tanpa perlu masuk ke kedah kembali. Pada zaman itu survival adalah penting demi kuasa dan negeri.

Apa-apa pun setiap lipatan sejarah adalah berlaku dengan izin yang maha esa ALLAH s.w.t. Semalam aku sempat ke muzium negara kerana terujar dengan satu entri blog pasal wajah baru muzium tersebut. Memang aku teruja dengan imej baru tersebut dan ada benda baru yang aku discover mengenai sejarah bangsa yang dilenyapkan oleh penjajah. Bila dikaji balik tidak match dan masuk akal beberapa catatan orang putih mengenai sejarah nusantara. Dengan kuasa ALLAH walau disorok, dimusnahkan dan dimanipulasi, ia akan tetap terbuka dengan izinnya….memang benar ALLAH jua yang maha mengetahui ilmu yang ghaib dan  nyata. (Al-Hasyr 22)

Leave a Reply

