Malam Seribu Bulan

Salam.

Hari ni 23 ramadhan 1433, berdasarkan keadaan terbitnya matahari dan keadaan serta suasana tidak begitu panas sampai ke waktu zohor insyaALLAH ramalan imam ghazali tentang malam lailatulqadar menepati catatan-catatan dan saranan alim ulama terdahulu. Jika tahun ini puasa bermula pada hari sabtu, maka tambahan ibadat harus dibuat pada malam 23 yakni semalam kerana kita mula solat terawih pada hari jumaat malam sebelumnya padahal keesokannya adalah 1 ramadhan. Kalau hari ni kita puasa hari ke 23, maka malam ni adalah malam ke 24.

Ada yang kata, kalau macam tu just cari malam 23 jelah…Kalau kita kaji mengikut apa yang diceritakan oleh para ustaz dalam ceramah ramadhan, 10 hari pertama penuh dengan keampunan, 10 hari pertengahan adalah rahmat dan 10 hari terakhir dijauhi dari api neraka. Malah Nabi Muhamammad s.w.t melakukan ibadat yang lebih extra pada 10 malam terakhir kerana di antara malamnya adalah lailatulqadar yang mana pahala ibadat diberi ganjaran seumpama beribadat selama 1000 bulan atau 83 tahun. Ia disokong dengan hujah carilah ia pada malam-malam ganjil kerana ALLAH suka ganjil (witir).

Semua orang tahu pasal ni cuma, masa malam lee chong wei lawan lin dan dalam final badminton olimpik london 2012 masjid lenggang…tak kesahlah boleh buat solat terawih kat rumah…

Pada ramadhan 1432, puasa start hari isnin dan pada malam 21 adalah malam tersebut kerana esoknya keadaan cuaca seperti yang digambarkan oleh para ulama.Banyak yang menyanggal, bagi aku senang saja analoginya, kalau kita nak jadi  pelajar yang akan dapat A+, ciri-cirinya seperti datang kelas tak miss, buat revision, jumpa lecturer untuk tips dan buat assignment untuk carry mark yang baik bagi bekalan ke final exam. Kalau nak dapat malam lailatulqadar kena usahalah. Solat fardu kena perfect, zikir, solat terawih, tadarus, dan infaq.

Tips pula telah diberikan oleh rasulullah s.w.t dan disokong oleh imam-imam besar dan para ulama. ALLAH tahu siapa yang dia nak berikan. Kita pun tak tahu seumur hidup kita, pernahkah pada satu tahun kita punya amalan serta ibadat telah diterima untuk mendapat ganjaran malam lailatulqadar…mengejar malam lailatulqadar sama seperti orang kaya mengejar harta, dah dapat nak lagi dan lagi dan lagi…kalau kita pernah dapat mesti kita nak dapat lagi kerana 1000 bulan sama durationnya 83 tahun ibadat. Kalau seumur hidup kena 3 kali sama dengan 249 tahun beribadat…umur kita pun tak sampai 100 tahun…Ya ALLAH semoga seumur hidupku ini adalah dapat malam tersebut.

Malah Nabi Musa dan Nabi Isa pun nak jadi umat nabi Muhammad s.w.t sebab apa? Buat ibadat sikit tapi ganjarannya terlalu banyak….MasyaALLAH..ruginya kalau kita sebagai umat Nabi Muhammad mensia-siakan pemberian tersebut. Sama seperti ganjaran ibadat yang lain, solat sorang dengan berjemaah, adake kita pernah nampak perbezaan pahala? Tak de pun. Bukan macam collect mata ganjaran bonuslink, kad mesra petronas dan kat jusco, cukup point boleh tebus dengan hadiah..ganjaran kat sana nanti baru dapat, sebab tak nampak tang tu…tapi kena ingat ganjaran ada ditulis dalam Al-Quran..macam statement KWSP, ada figure je tiap-tiap bulan caruman.  Nak duit tunggu umur 50 dan 55 baru merasa… Macam itu jugalah ganjarannya…yang ni barulah skim cepat kaya di akhirat..bukan cam skim pak man telo…

ALLAH huaklam bissawab

Ramalan Imam Al-Ghazali

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: