Sambutan 100 Tahun MAIK@Istana Negeri Kubang Kerian

Salam.

Majlis agama islam kelantan (MAIK) menyambut ulang tahun ke 100 penubuhannya bermula 1 november hingga 6 disember 2012. Pelbagai acara diatur dan sultan muhammad v telah berkenan agar ia diadakan di istana negeri kubang kerian…last masuk ke sini masa sekolah rendah dulu (1984-1985) untuk majlis taman semasa majlis ulang tahun keputeraan tuanku sultan ismail. Kami kena perform dendangan alat muzik. Saya dengan dr ramiza ramza ramli (usm) main harmonica…masa tu tg fa-iz (tg mahkota) dan tg fakhry (tg temenggong) pun dalam pasukan srk sultan ismail 1, cikgu muzik ialah cikgu mohd ali kutty…masa tu tg faris (sultan muhammad v) sambung pengajian menengah di singapura sebelum ke UK…Untungnya sebab sempat bersekolah dengan ketiga-tiga putera diraja kelantan tersebut..Mereka sangat baik, tidak sombong dan down to earth…kawan saya wan azmani, anak ketua pengiring istana pun sekelas dengan saya…wan azmani datang ke sekolah naik kereta diraja bersama putera-putera diraja kelantan…

Anak-anak saya teruja bila saya nak bawa melawat istana. Kami masuk ikut pintu utama dan melawat khemah pameran sebelum ke dewan jubli perak istana untuk pameran pasal perkembangan islam.

Banyak artifak, senjata lama, naskah al-quran lama, replika pedang nabi, replika pedang khulafa ar-rashidin, dan juga model rumah nabi..dan tiada sebarang rakaman dibenarkan semasa berada di ruang istana…dapat lihat pun dah kira syukur…

Kat sini saya dapat satu ilmu yang amat bernilai iaitu sumber-sumber ilmu mengikut al-quran…saya akan buat entri sebab isteri saya dah emailkan slides yang dibuat…terima kasih sebab dia kena search quran online untuk dapatkan terjemahan ayat-ayat tentang sumber-sumber ilmu mengikut al-quran..

Patik dengan penuh hormat dan takzim merafakkan sembah menjunjung kasih Ke Bawah Duli Tuanku, berkenan mengizinkan patik hamba-hamba rakyat menziarahi istana negeri tuanku Kelatan Darul Naim. Ampun Tuanku.

Leave a Reply

