Syed Mokhtar AlBukhary-Biografi

SMA

Salam.

Semasa kunjungan ke carefour pada hujung minggu, saya tertarik dengan satu buku mengenai jutawan melayu bernama syed mokhtar dan terus grap…buku setebal 200 ms berharga RM19.90. Rupanya di alamanda putrajaya pun tengah display. Satu hari saya khatam sebab semalam cuti hari natal. Hari ni saya bagi pinjam kat kawan saya si nizam untuk dibaca…selalunya kalau dah habis wife saya pula baca tapi buku ni pasal dunia korporat sket so…bagi nizam baca, sebab dia orang akaun..

Pada bab awal saya tertarik dengan apa yang syed mokhtar buat:-

1) Tiap-tiap hari telefon ibunya di alor setar
2) Sebulan sekali ziarah ibunya di alor setar walau sesibuk manapun dia
3) Tiap-tiap tahun beraya dengan ibunya di alor setar bersama keluarga

Saya cuba untuk lakukan perkara no. 1 dahulu, dan cuba no. 2 mula tahun 2013 ni. Syukur sejak saya berumah-tangga selama 14 tahun, kami belum pernah miss balik beraya di rumah ibu saya. Paling tak pun kami mesti balik dalam bulan syawal jugak..masih dalam mood raya..so no 3 je saya mampu buat macam syed mokhtar.. Adakalanya saya jadi benchmark apabila jiran komplen anak mereka kena turn rumah isteri tahun ni dan saya pulak tak miss beraya di rumah ibu saya..sepupu saya pun sama kena perli dengan makcik saya..asyik balik rumah bini dia…Tapi itulah nasihat guru mengaji saya, allahyarham tok imam hussin semasa saya minta dia sign surat kebenaran berkahwin di luar kawasan..Nasihat dia saya pegang, katanya balik selalu jengok mak ayah..saya selalu solat subuh di madrasah dia sebelum saya balik KL, saya mesti peluk dia…imam kampung saya, guru mengaji dan jiran kami yang baik….semoga dia ditempatkan di kalangan orang soleh…

Zaman syed mokhtar membesar

Apabila syed mokhtar cerita zaman kecil dia, dia sebut jalan day, nama lama bagi jalan sultanah alor setar di mana dia tinggal. Ia terbahagi dua bahagian kerana landasan keretapi. Kalau siapa biasa ke alor setar, keluar highway PLUS tol alor setar utara menghala terus selepas trafik light adalah jalan sultanah. Sekarang dah ada fly over so jalan keretapi dah kat bawah. Sebelum naik fly over ada banyak taman-taman perumahan rakyat biasa, termasuklah rumah mertua saya di jalan fajar. Dulu diberi nama perumahan murah kg fajar. Melintasi fly over atau jalan keretapi ada masjid sultanah dan kanannya adalah kawasan elit.

Saya boleh bayangkan apa yang syed mokhtar ceritakan kerana dari rumah kami boleh nampak rumah banglo besar di seberang sana. Dia melihat kehidupannya bersama kaum lain di satu kawasan daif berbanding kawasan elit di seberang sana.

Selain menceritakan perjalanan hidupnya; turut dimuatkan kisah berhenti sekolah, membantu bapa berniaga dan memulakan perniagaan sendiri. Semuanya bermula dengan satu journey kehidupan yang sukar dan bukannya bulan jatuh ke riba untuk mencapai sesuatu.

Dasar ekonomi baru (DEB)

Saya suka buku ini kerana ia turut mendedahkan penghianatan bangsa melayu sendiri kepada bangsanya apabila dasar ekonomi baru (DEB) dimanipulasi oleh mereka-mereka ini. Beliau menunding jari kepada ahli politik dan pembuat keputusan yang khianat kepada usaha murni DEB.

Paling signifikan ialah pengalaman mengambil alih syarikat GLC yang teruk seperti Malaysian Minning Corporation (MMC), Perbadanan Nasional (PERNAS), dan DRB-HICOM. Ini kerana beliau tercabar dengan kemelut dan masalah syarikat yang mana jika dibiar merudum maka jatuhlah maruah bumiputra kerana akan dianggap gagal oleh kaum lain.

Fitnah media dan pengaruh politik negatif terhadap syed mokhtar merupakan ketidak-adilan yang dilemparkan bertubi-tubi. Setelah beliau berjaya, barulah dia menjawap segala tohmahan dan tuduhan yang dibuat sebelum ini..

Melayu & ALI-BABA

Turut disebut bagaimana Lim Goh Tong dari genting cuba beberapa kali untuk membeli kepentingan bumiputra dalam syarikat GLC. Ini merupakan antara sebab kenapa 30% pegangan saham bumiputra dalam perniagaan gagal dicapai kerana ALI-BABA. Orang melayu dapat quota bumiputra lalu dijual kepada kaum lain untuk dapat duit mudah…

30% untuk bumiputra, 70% untuk kaum lain, kenapa nak 30% ?

Persoalan yang syed mokhtar lontarkan ialah, kerajaan hanya sasarkan 30% pegangan bumiputra dalam ekonomi sedangkan kaum bumiputra adalah 60% penduduk di negara ini. Secara logiknya 60% lah pegangan tersebut.

Tetapi 70% lagi adalah untuk kaum lain dan orang asing untuk berdagang di negara ini..Jadi kerana mereka-mereka ini dok kejar yang 30% sedangkan 70% terbuka luas untuk mereka…pelikkan ?

Role model melayu berjaya

Takwa merupakan pegangan syed mokhtar. Buat apa yang disuruh dan tinggal apa yang dilarang oleh ALLAH s.w.t. Dia sangat pentingkan ‘Trust’ dan amanah. Sekali ditipu bayang-bayang pun dia tak mau tengok..Bermakna “tiada maaf bagimu” jika sikap tidak jujur berlaku di kalangan pengurus-pengurus professional beliau…

Apabila kita kaya, kita boleh berbakti kepada mereka yang memerlukan…kepentingan agama dan nasional melebihi segalanya…”walaupun saya mampu beli kereta mewah import, saya pakai proton perdana sebagai tanda sokongan kepada kereta nasional”…

Leave a Reply

