The Secret of Secrets-The Great Hadrat Abd al-Qadir al-jilani

sosSalam.

Sebuah buku yang saya beli pada tahun 1997 di sebuah kedai di terminal 3 airport subang. Masa tu tengah tunggu flight ke kb. Dua tiga kali, dok belek buku ni setiap kali kat terminal 3. Akhirnya beli juga dan menjadi sebuah koleksi yang sangat saya sayangi…kandungannya amat tinggi, saya cuba faham dan buat research tentang isinya.

Buku ini diterjemah oleh shaykh tosun bayrak al-jerrahi al-halveti, back to back 122 mukasurat je…buku ini dikategorikan sebagai salah satu hasil ilmiah terhebat dalam “classical sufi mysticism” oleh syeikh abd qadir al-jilani (1077-1166).

Terdapat 24 topik di dalamnya. Antara topik yang saya paling suka ialah topik 6 berkaitan “knowledge”. Ini kerana ia bersangkutan dengan kerja ilmiah saya di peringkat Phd. Saya cuba untuk mengetengahkan konsep ilmu dalam islam ke dalam kajian ilmiah saya. Bukan mudah, pada tahun 2012, saya pernah bentangkan satu konsep asas di universiti malaysia kelantan. Saya dikritik hebat oleh seorang professor yang Phdnya diperolehi dari ilmu barat. Itulah masalah kita, apabila kita belajar di luar negara, kita anggap itulah ilmu terhebat yang kita ada dan kita nak tunjukkan kita ada Phd, wajib di ‘address” dengan title dr, professor, dll.

Apa yang dihuraikan oleh syeikh abd qadir al-jilani mengenai ilmu sangat berbeza dengan apa yang diperkatakan oleh barat..bodohlah kita kalau kita menolak apa yang dikatakan oleh seorang ilmuan islam yang hebat tetapi menerima ilmu danggal ilmuan barat…alasan, mereka yang menguasai ilmu ilmiah masa kini..kena follow cara mereka…sampai bila kita nak jadi pak turut…bila kita selidik hasil ilmiah barat, mereka pun cedok, tukar nama, putar belit dan claim itu trademark mereka…kita pula percaya bulat-bulat….sedihkan….knowledge management, time management, project management, 7 habits of highly effective people, dll, tidak pernahkah ia diceritakan oleh ilmuan islam ?  sudah tentu ada..

Sesungguhnya ilmu ALLAH luas….

Leave a Reply

