Sabah…negeri di bawah bayu

map

Salam.

Kejadian berdarah di sabah melibatkan tentera diraja sultan sulu dan pasukan keselamatan negara menguji persahabatan serantau. Asasnya mudah, bumi malaysia dicerobohi. Kita biasa dengar nelayan indonesia atau vietnam menangkap ikan hingga masuk ke perairan negara. TLDM akan tahan dan bawa mereka ke darat. Satu lagi orang indonesia masuk ke malaysia tanpa dokumen sah atau disebut PATI. Orang myanmar pula masuk ikut sempadan perlis. PATI, pendatang tanpa izin. Bila ditahan, kadar nak melawan tu taklah radikal sangat..Mereka tahu mereka illegal..

Kes di sabah ini, dah ler menceroboh tapi ada senjata macam tentera. Siap boleh buat kubu dan serang anggota polis hingga terkorban. Alasan ialah sabah adalah milik mereka berdasarkan sejarah 1800an dahulu. Suruhanjaya cobbold 1962 merupakan satu proses pungutan suara daripada penduduk sabah dan sarawak untuk merdeka daripada british dan masuk gabungan negara malaysia. Rakyat kedua-dua negeri bersetuju dan setelah 50 tahun berada di dalam negara malaysia tetiba satu puak dari selatan filipina menuntut bumi sabah dengan cara militan. Baik sungguh malaysia, siap bagi masa untuk penceroboh keluar dari sabah tapi tuba juga balasannya.

Sebenarnya malaysia baru saja menolong satu golongan untuk berdamai dengan kerajaan filipina setelah sekian lama hidup dalam pertempuran dengan tentera filipina. Ada yang hilang pengaruh selepas perjanjian tersebut dan mungkin dicucuk oleh puak-puak tertentu di malaysia untuk buat kerja kotor sikit. Masing-masing berada di pihak yang kurang dari segi kuasa dan pengaruh semakin luntur akibat cara tersendiri. Semua ini dengan izin ALLAH.

SB1

Ada yang kata nak bawa ke mahkamah antarabangsa seperti kes pulau sipadan dan pulau batu putih. Kedua-dua pulau tersebut tidak ada penduduk macam sabah. Sipadan adalah pusat peranginan manakala batu putih ada radar maritim.

To be fair, kita kena tanya orang sabah, nak ke mereka menerima sultan sulu sebagai pemerintah mereka. Sultan sulu pula bukannya sebuah kerajaan berdaulat serta tidak diiktiraf oleh PBB pun. Ia adalah sebahagian daripada sebuah sejarah silam seperti kesultanan melaka yang hebat.

Yang beruntung kerajaan filipina, mana tau ada untung sikit. Dulu-dulu sudah menggugurkan tuntutan ke atas sabah atas dasar setiakawan asean. Keluasan filipina pun dah melebihi sabah. Sebab tanahnya besar sangat nak develop pun susah jugaklah. Tapi kalau dapat sabah, semuanya dah ada…Ada tanah felda yang boleh dipetik hasil. Jalanraya, eletrik, air, airport, sekolah, universiti, semua dah ada. Kira cuci tangan dan kaki saje…

SB2

Faktor sejarah bukanlah menjanjikan keputusan yang kita hendak. Bagaimana dengan singapura yang satu ketika dulu milik sultan singapura. Waris baginda pun ada…Boleh ke dapat balik singapura ? Pulau pinang pula milik kedah. Kenapa tak bagi balik je kepada kedah…Nak ke thailand bagi balik selatan thai kepada waris kesultanan patani…fikir ler….semoga sabah kekal dalam malaysia…ramai kawan aku kat sabah tu….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: