Dr Uthman El-Muhammady

dr uthman

Salam.

Semalam, lebih kurang jam 1.00 pagi saya menyiapkan satu tugasan pejabat yang mana setelah saya bertungkus lumus menyiapkan dari jam 10.00 pagi hingga 5.00 petang, email kat boss dia kata bukan itu yang dia nak…angin satu badan saya…otak dah blank…so saya balik create balik kerja dari jam 8.00 malam sampai pukul 1.00 pagi.

Masa buka utusan online, berita terkini paparkan kembalinya dr uthman el-muhammady ke pangkuan penciptanya..Innalillahiwainna ilaihirojiun…

Saya kenal dr uthman melalui tv je…tapi saya tahu dia seorang ulama yang terkenal dengan ilmunya..Pernah satu kali masa saya naik Airasia dari KB ke KL, saya satu flight dengan dia. Dia senyum dan saya teringin nak salam dengan dia tapi tak sempat. Ingat masa boarding kt LCCT sempat lah salam rupanya dia dah keluar dulu…Saya kata next timelah saya salam bila ada kelapangan…

Ditakdirkan, saya diberi kesempatan oleh ALLAH s.w.t untuk melihat dia yang sudah tidak bernyawa di masjid UIA pagi tadi. Saya bergegas ke sana untuk solat jenazah. Mashya ALLAH, jernihnya muka allahyarham. Saya tidak dapat menahan sebak kerana diberi peluang oleh ALLAH s.w.t untuk menatap wajah seorang yang warak dan penuh dengan ilmu…Saya duduk di hujung saf dengan penuh keinsafan…apakah nasib saya bila tiba masanya nanti…cukupkah bekalan untuk ke sana…hari ini saya benar-benar merasai janji ALLAH itu benar untuk hambanya yang soleh..

Allahyarham yang berumur 70 tahun meninggal di dalam tidur ketika berada di bilik bacaan rumahnya di ISTAC jam 7.30 malam tadi. Dilahirkan di kg telok panji tidak jauh dari kg dusun raja, rumah saya. Kiranya saya dan dr uthman berasal dari kawasan yang sama…

Tulisannya banyak dan antara perkara yang paling signifikan ialah beliau bersumpah dengan nama ALLAH dan rasul bahawa negara kita malaysia bukanlah negara sekular kufar. Ramai yang kata beliau ulama kerajaan tetapi apa yang dikatakan oleh beliau adalah benar…“kembalilah kepada kerangka asal: sayang agama dan bangsa mengikut islam dan jangan gadaikan persaudaraan sesama islam hanya kerana pendapat politik yang berbeza.” Apatah lagi kalau sampai mengkafirkan sesama islam hanya kerana perbezaan fahaman politik. Dr uthman tidak masuk politik dan pendapat beliau adalah berdasarkan ilmu..

Solat jenazah diimamkan sendiri oleh anak allahyarham. Sebagai fellow kanan utama uia, dr uthman diberi penghormatan untuk dikebumikan di tanah perkuburan islam uia, gombak.

Selepas solat jenazah, dapatlah saya bersalam dengan beberapa orang ulama, tun abdullah badawi (mantan perdana menteri), datuk hasan ali (bekas exco selangor), datuk zulkifli nordin (ahli parlimen kulim), prof datuk dr. syed othman alhabshi (cao inseif) dan datuk azmi ali ahli lembaga pengarah syarikat saya. Saya pun nampak azran osman-rani ceo airasia x. md company saya ? x nampak pulak…

Semoga allahyarham ditempatkan bersama orang-orang yang salih, ameen.

Leave a Reply

