Saat diuji

Salam.

Sejak dua menjak ni, pelbagai ujian datang, dompet kena curi, anak tak mahu ke sekolah, ibu masih sakit di kampung dan yang terbaru boss buat hal kat opis.

360 darjah punya masalah dan ujian. Tapi bila baca buku prof kamil, bersyukur saat diuji, banyak perkara yang dapat diambil ikhtibar. Macam tak de sapa nak dengar masalah. Kalau ada yang sudi mendengar, masalah tidak juga diselesaikan.

Tadi, tak tahu nak ke mana? Stop kereta dan fikir sejenak, perut lapar, kepala pusing, tak dapat nak buat keputusan, asyik nak marah je. Nasib baik tak de sapa yang jadi mangsa untuk melepaskan kemarahan…

Round cari kedai nasi berlauk, semua tutup, last-last makan nasi lemak jelah.. Baru boleh fikir dengan waras….betul kata bon, perut lapar otak tak berfungsi…

Kemudian berfikir sejenak, kalau tak ada sesiapa nak dengar rintihan, mendengar masalah, ALLAH kan ada…Ye ALLAH sudi mendengar keluhan hambanya. Terus meluahkan kepada Dia, kemudian buka ipad baca surah al-waqiah, 96 ayat semuanya. Alhamdulillah, otak dah dapat berfikir, hati menjadi tenang dan terima kasih ya ALLAH, walaupun hambamu ini lemah imannya, banyak dosa terhadapmu dan hambamu yang lain tetapi kau tetap mendengar dan membantuku setiap masa. Subhanallah hil azim wabihamdih.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: