Thesis vs Dissertation..

phd100699s

Salam.

Hari ni saya nak bercerita pasal thesis vs dissertation. Ramai yang dah tahu apa benda ni tapi saje nak tulis kat sini. Macam kereta vs teksi…ha ha ha …kedua-duanya motokar..tapi ada ke orang kata saya drive teksi ke tempat kerja atau pak cik bawa kereta tadi tak stop masa saya tahan kereta dia kat tempat menunggu kereta…sekarang anda faham bezanya ? pernah dengar “prebet sapu atau kereta sewa” ?

phd110599s

Kalau ikut bahasa akademik:
Tesis- laporan akademik yang pendek sedikit daripada laporan phd. Metodologi yang digunakan mudah dan tidak mendalam..isu yang dikaji tidak sukar..

Wiki kata cam ni:

A thesis or dissertation is a document submitted in support of candidature for an academic degree or professional qualification presenting the author’s research and findings. In some countries/universities, the word “thesis” or a cognate is used as part of a bachelor’s or master’s course, while “dissertation” is normally applied to a doctorate, while in others, the reverse is true.

The word dissertation can at times be used to describe a treatise without relation to obtaining an academic degree. The term thesis is also used to refer to the general claim of an essay or similar work.

So, jadinya…senang cerita tesis untuk degree dan masters, dissertation pula untuk tahap yang lebih tinggi…phd.. saya sempat sms kawan saya iaitu dr mat di uitm perlis. dia dapat phd daripada uum. Tanya dia untuk defend proposal kena berapa pages ? Sebab dr ot kata masa dia kat university adelaide, dia punya dalam 30-40 pages..then dr mat reply, uum kira by words…so bila saya cek polisi university, untuk phd mesti karang 80,000-100,000 patah perkataan…dalam 300 pages beb…untuk masters dalam 50,000 words….bila tengok angka puluh ratus ribu,…ramai ler yang jadi kecut….

phd031205_ads

Ada seorang opismate saya buat masters di uia tapi tak grad sebab tak hantar final thesis. Alasannya tak ada masa, tak jumpa tajuk, tak reti nak buat chapters, dll alasan. Saya pernah bagi dia pinjam contoh tesis untuk jadi rujukan tapi tak jalan juga..anehnya sembang bab research methodology dia terre…t tail lah, correlation, error 2…semua term dia tahu tapi tesis tak siap-siap..Sedara saya buat mba, dah habis course work, pun sama final thesis tak siap…delay 1,2,3 sem then setahun, dua tahun lepas tu senyap…hanya kerana tesis…

Jadi tesis ni boleh tahan lah dia punya fear factor pada sesetengah individu…

Leave a Reply

