Masjid Jame’ Bandaraya KL

051120131336

Salam.

Hari ni 1 muharram 1435H, bermulanya kalendar tahun baru dalam islam. Tapi kalau 31 disember, esoknya 1 januari, macam-macam sambutan new year atau tahun baru diadakan di serata dunia. Nama lain 1 muharram seperti awal murahham dan maal hijrah.

Sejarah tahun hijrah dalam islam ni bermula apabila rasulullah berhijrah dari mekah ke madinah.

Sempena tahun baru ni, saya tak ke mana-mana, ramai orang pergi holiday atau balik kampung. Dalam pukul 3.30 petang saya ke LRT untuk ke masjid jame’. Niat ziarah masjid jame’ sebab dalam bulan feb hari tu ia ditutup untuk renovation.

051120131333View dari stesen lrt masjid jame’

Antara 4 masjid yang ‘istimewa’ mengikut senarai masjid-masjid di malaya yang diceritakan oleh ustaz hanif 7 tahun lalu. Memang saya pernah merasai auranya pada ziarah saya ke sini beberapa tahun yang lepas.

051120131337

Melangkah masuk dari main gate masjid jame’, masih ada kesan-kesan renovation yang belum dibersihkan.

051120131342

Kat kanan dan kiri adalah ruangan tambahan masjid. Yang sebelah kanan untuk kaum lelaki. Ruang ni selalu jadi tempat orang/musafir berehat.

051120131341

Ini adalah bangunan utama masjid jame’. Kubah besar adalah tanda ruang utama masjid.

051120131343

Dari pintu utama untuk ke ruang solat utama. Hari ni sempat saya solat asar berjemaah di masjid jame’.

051120131346

Mimbar masjid jame’ dan tempat imam mengimamkan solat jemaah.

051120131345

Ini pula sudut sebelah kanan masjid, sais yang sama di sudut sebelah kiri cuma kat bahagian kiri ada partition untuk jemaah wanita.

051120131344

Lampu ni tak sure, yang baru diganti ke lampu yang lama. Tak boleh recall.

051120131340

Masa datang tadi terus cari kolah, rupanya ada dekat area tandas awam masjid yang baru direnovate. Tandas masjid bersih. Bila tengok sekeliling, view bangunan tinggi di sekeliling masjid jame’.

Ini pula kolah masjid jame’. Kolah ni memang open air punya. Macam tak siap lagi ni. Dulu dah ada kolah tapi tak ingat bentuk camne.

051120131339

Tak snap menara masjid tak sah. Bila masuk waktu solat 5 waktu, bunyi azan di tengah kotaraya kuala lumpur berkumandang dari menara ini.

051120131347

Inilah masjid yang asalnya dibina oleh pedagang islam yang berasal dari india pada suatu ketika dulu. Dibina semula oleh british pada tahun 1909 kerana dekat dengan pusat pentadbiran iaitu bangunan sultan abdul samad,  agar kakitangan beragama islam mudah menunaikan solat. Ia terletak di persimpangan sungai gombak dan sungai klang yang merupakan antara masjid tertua di KL. Dulu-dulu, orang ambil wuduk di sungai. Ada tangga untuk turun ke sungai. Masa tu air sungai bersih tak cam sekarang.

Masjid utama untuk solat jumaat di kuala lumpur sebelum masjid negara siap pada tahun 1967. Bercirikan senibina india utara, masjid jame’ cordoba di sepanyol serta gabungan senibina moor dan mughal.

Dengan kuasa ALLAH, kawasan paling strategik di kuala lumpur ini telah didirikan masjid dan british tak ubah pun lokasinya apabila dibina semula. Inilah tandanya bahawa sinar islam telah terpancar di bumi KL sejak dulu lagi. Kenapa lokasi masjid jame’ tidak dimiliki oleh kaum cina yang dikatakan telah mendominasikan aktiviti bijih timah di KL pada era tersebut? Hebatnya kuasa ALLAH, membuktikan tanah melayu diberkati kerana islam diletakkan pada tempat yang tinggi dan mulia. KL membangun kerana islam bukan kerana orang cina sibuk mendulang bijih timah. Jika ada kuasa lain yang cuba merampas dan menggugat kedaulatan islam, ketuanan raja dan orang melayu, mereka juga yang akan rugi.

051120131334

ALLAH makmurkan bumi melayu ini kerana raja-raja melayu diberkati ALLAH s.w.t, dan bangsa melayu yang taat kepada ALLAH dan rasulnya. Kita diberi pelbagai hasil bumi, bijih timah, emas, getah, kelapa sawit dan minyakyang tidak putus-putus sehingga bangsa lain dari tanah lain yang bukan islam datang dan menumpang kurniaan ALLAH itu di bumi ni. Malah ada yang tak sedar dek untung, diberi betis nak peha. Bumi berkat ini dilindngi ALLAH. JIka islam dinodai, dikhuatiri bala turun seperti tsunami pula. Minta dijauhkan. Ameen..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: