Masjid Tok Kenali

241120131369

Salam.

Sejak saya sembuh dari sakit, baru kali ini dapat pulang berjumpa ibu di kb. Pada kesempatan ini bersamaan 20 muharran 1435H, buat pertama kali menziarahi masjid tok kenali, tokoh ulama besar kelantan. Malah turut tersenarai sebagai 7 wali alam melayu, seperti yang ditulis dalam entri masjid sg cincin.

241120131375

Masjid ini terletak berhampiran dengan pintu masuk kedua istana kubang kerian. Kena masuk ke jalan tok kenali, lebih kurang 100m dari jalan besar. Banyak info di depan masjid tentang aktiviti pondok tok kenali yang terletak di sebelah masjid ini.

241120131374

Ruang tambahan masjid bagi menampung jemaah area tersebut terutama ketika solat hari raya.

241120131372Ruang utama masjid yang agak simple cuma agak kurang terjaga dari segi kebersihan.

241120131373Masjid ini memerlukan sedikit dana untuk menjaga struktur agar tidak dimamah usia. Tingkap yang sudah tiada dikhuatiri apabila hujan akan membasahi ruang utama.

241120131381Ini pula ruang solat jemaah muslimat. Ruang solat yang agak luas dikhaskan untuk muslimat menunjukkan bilangan yang hadir ke masjid agak ramai jika dibandingkan dengan masjid-masjid lain. (ini andaian saya je)

241120131382Saya tertarik dengan nombor “1957” di dinding masjid, tak de info pulak, nak tanya orang pun tak de orang…tahun kita merdeka kan ? misteri pulak…nanti kena buat research…

241120131384Ada beberapa kolah di sekitar masjid, cuma yang ini ada air dan dekat pula dengan masjid, yang lain agak terbiar…so kalau nak cari air kolah boleh ambil dari sini…insyaALLAH ada keberkatannya.

241120131376Masa nak balik baru terperasan ada mini muzium, yang ada cuma gambar-gambar berkaitan tok kenali dan waris-warisnya..Muhammad Yusuf bin Ahmad (1868-1933) lebih dikenali sebagai tok kenali..seorang ulama, guru agama, pemikir islam dan pencetus institusi pendidikan agama di nusantara. Antara tokoh yang memulakan majlis agama islam dan adat istiadat melayu kelantan (MAIK). Meninggal pada 19 november 1933, 40 tahun sebelum saya dilahirkan. Agak signifikan apabila pada tahun ini saya berumur 40 tahun, buat pertama kalinya dalam hidup ini saya menjejakkan kaki menziarahi masjid tok kenali. 1933—1973—2013, tok kenali meninggal dunia 40 tahun sebelum saya dilahirkan dan pada tahun ini, genap umur saya 40 tahun, barulah saya berkesempatan datang ke sini. Mungkin saya dijemput hadir ke sini setelah saya sakit dan ia sebagai hadiah daripada ALLAH s.w.t. agar saya lebih dekat dan mengingatiNYA. Saya tertarik dengan kata-kata hikmat tok kenali-“orang yang mulia itu ialah orang yang memuliakan ibu” “mengkaji sendiri adalah punca kemajuan dalam pembelajaran” ALLAHuaklambissawab..

 

Leave a Reply

