3 Sahabat

Salam.

Selepas solat terawih, ada tazkirah di masjid kt sini. Kalau ustaz ok saya dengar lah, kalau tak saya balik.

Latelty ajk dah set tajuk, ustaz kena cover pasal hadis nabi…ada juga ustaz komen sebab dah sediakan tajuk favorite dia…tapi saya suka sebab bila kena deliver tajuk pasal hadis, ustaz dah tak boleh mengarut dan meraban sebab dah ada list hadis…ha haha ok kan..sebab jemaah dah jemu dengan ceramah agama then masuk bab politik terutama time bulan ramadhan…

So, satu malam tu ustaz cerita, kita ni ada 3 sahabat baik. Pertama, sahabat yang kita paling suka dan sayang, kedua sahabat yang biasa-biasa je dan last sekali sahabat yang kita paling menyampah…

Satu hari kita minta tolong sahabat kita hantar kita ke satu tempat..Sahabat yang pertama kata, awak pergi lah sendiri, saya sibuk la. So, minta tolong sahabat kedua, dia kata, saya drop je tapi tak tunggu..boleh? Alahai, so minta pada sahabat ketiga, menyampah pulak tu kat dia tapi kena minta tolong gak sebab dah desperate ni…alangkah terkejutnya sahabat ni kata i hantar dan temankan you….terkejut lah wei…..

Last sekali ustaz reveal sahabat pertama ialah harta di dunia, bila kita mati dia TAK AKAN ikut kita ke kubur, sahabat kedua adalah keluarga, mereka hantar kita sampai kubur dan pulang selepas kebumi…sahabat ketiga ialah amalan seperti solat, zakat, zikir, sedekah yang kita memang malas nak buat…

Kalau tak percaya tengok lah nanti….saya pun pesan kat diri sendiri juga..wassalam

Leave a Reply

