Ibu Sudah Tiada

Salam.

Semalam, saya dan keluarga menaiki kapal terbang seawal jam tujuh pagi untuk ke kampung halaman di kota bharu. Pada malam sebelumnya kira-kira jam 10 malam, adik menelefon membawa khabar sedih, ibu sudah pergi menemui penciptanya.

Seminggu yang lalu kami bergegas pulang kerana keadaannya semakin lemah tetapi dia beransur pulih. Hati sedikit lega dengan keadaannya namun rupanya itulah tanda orang yang akan pergi. Dengan memberi petanda dia beransur pulih, rupanya dia akan pergi.

Genap 10 tahun 11 hari, ayahnda pergi mengadap Allah s.w.t, tibalah detik sakaratulmaut buat ibu. Ibu pergi dengan tenang, syukurlah adik perempuan saya ada di sisinya.

Sebagai anak sulong, tugas mengimamkan jenazah ibu saya jalankan dengan sebaik mungkin. Dibarisi oleh adik-adik tahfiz madrasah dusun raja serta kaum keluarga, solat jenazah ke atas ibuku, 4 takbir fardu kifayah saya jalankan dengan penuh dedikasi.

Sambil mengawal perasaan, solat diakhiri dengan salam. Namun, ketika mendoakan untuk ibu, sebak di dada mengatasi daya kawalan emosi. Doa ikhlas mengiringi ibu.

Saya menemani ibu ke pusara dengan menaiki van jenazah. Saya mengusung keranda ibu bersama adik dan pakcik ke liang lahad. Saya turun ke liang lahad untuk menyambut ibu. Saya meletakkan jasad ibu mengadap kiblat, dan dengan perlahan-lahan menutupi liang lahad dengan tanah.

Ya Allah, kasihani, ampuni dan maafkanlah ibuku,
Hormatilah kedatangannya ke rumah baru,
Serta lapangkanlah rumahnya itu,
Bersihkan dia dengan air salju dan embun,
Seperti kain putih yang suci dari kekotoran,
Gantikanlah rumah barunya lebih baik dari rumah sekarang,
Gantikanlah keluarga barunya lebih baik dari keluarga sekarang,
Jauhkan dia dari seksa kubur dan seksa api nerakamu ya Allah…

Serta janganlah pahalanya tidak sampai kepada kami,
Janganlah timbul fitnah setelah dia meninggalkan kami,
Ampunkan kami serta saudara kami yang telah mendahului kami,

Ameen Ya Allah….semoga rumah barumu adalah taman-taman syurga…

Selamat tinggal ibuku sayang, Hajah Sapinah. (1950-2014)

Anakmu,

MMO
MWNO
MSLNO
MMZO
MMZRO
MMZNO

Leave a Reply

