Ramadhan di bumi acheh@samudera pasai

Salam.

2 Jun bersamaan 7 ramadhan, saya dan dua adik lelaki saya tiba di bandara sultan iskandar muda, banda aceh dengan pesawat AA.

Syukur, Allah makbulkan doa kami nak ke sini. Tanah nenek moyang kami juga sebenarnya.

Pesawat tiba jam 8.40  tapi waktu indonesia barat (wib), lewat sejam.

Urusan cop paspot berjalan lancar. Kat luar gate ketibaan ada macam satu sambutan. Rupanya kat paper pagi ni, first page. Nelayan acheh hanyut sampai ke thailand pulang ke acheh sama flight dengan kami dari kl.

Ramai pak supir datang nak beri khidmat taxi. Dalam ramai-ramai tu ada pak akbar, menawarkan tarif taxi RP500,000 (RM162) untuk naik avanzanya ke mana aja. Dah bunyi slang indon plak. Tukaran matawang semalam RP1 juta = RM324.

Adik bongsu saya nak tengok bot nelayan atas rumah orang. Seingat saya kat gampong lampulo. Kalau google taip je wisata tsunami boat atas rumah. Keluarlah tu.

Ada senarai 800 + nama penduduk yang meninggal akibat tsunami 2004. Ada dua tiga penduduk datang macam nak jadi storyteller. Adik saya sempat beli buku dari embah di situ, membeli sambil menderma.

Destinasi seterusnya dalam list ziarah ke banda acheh adalah muzium tsunami.

Miniature keadaan rumah selepas tsunami.

Miniature bayangan tingginya ombak di tepi pantai yang menelan penduduk.

Model skala banda acheh menjadi padang jarak padang terkukur selepas tsunami berbanding sebelum kejadian.

Banyak naskah al quran rosak akibat tsunami.

Dalam senarai ada 5 masjid yang terselamat tapi 3 je yang dekat. Dua lagi kena travel 2-3 jam baru sampai so singgah yang reachable seperti masjid raya baiturrahman, baiturrahim, dan rahmatullah. Masjid kuede teunom 68 km dari banda acheh dan masjid al ikhlas di lhoknga.

Sambil tunggu nak cek in hotel pukul 12, kami melawat masjid baiturrahim di ule le. Masjid di ule le tinggalan raja acheh abad ke 17 dulu. Kami tak eja ule le  ikut tulisan acheh sebab pak supir kata bunyinya gitu.

Masjid ni dekat dengan pantai dan jeti ke pulau weh @ sabang.

Sayup-sayup pulau weh tapi orang acheh sebut sabang.

Kami nak ke hotel, mandi dan solat jumaat di masjid raya baiturrahman.

Waktu jumaat jam 12.39, kami sampai jam 12.20, dah penuh orang kat luar.

Macam kat madinah pula rasanya solat jumaat dengan bersejadahkan lantai marmar putih di bawah payung gergasi yang baru dipasang. Masjid penuh sesak dengan jemaah.

Lepas solat jumaat adik saya nak tengok kapal janakuasa letrik bernama PLTD Apung 1 seberat 2600 ton yang hanyut dari jeti dan mendarat kat desa punge, blancut.

Panjang juga la kapal ni.

Ada monumen sebagai rekod waktu kejadian tersebut.

Time ni memang dah tak larat, nak naik ke atas dan masuk ke dalam kapal.

Masjid ketiga dalam senarai masjid tsunami ialah masjid rahmatullah di lampuuk.

Seterusnya ialah kubah masjid hanyut di gampong guroh. Saya dan adik sempat tawaf 7 kali sambil berzikir di keliling kubah.

Ada madrasah kecik di tepi kubah.

Teringat nak ziarah makam syiah kuala, atau sheikh abdurrauf bin ali al fansuri, ulama ketika pemerintahan 4 ratu acheh. Sori photo shoot makam enggak dibenar ye.

Sampai kat sini dah masuk waktu asar. Adik saya berjemah di surau di kawasan makam. Ada wakaf dan beberapa bangunan. Mengikut kata pak akbar, hari rabu ada jamuan bila “potong kambing” orang bayar nazar.

Dua jam lagi nak berbuka. Nak balik hotel, mandi dan ke kedai makan dekat masjid baiturrahman untuk berbuka serta solat terawih. Sebelum tu pak akbar singgah pasar juadah sebab adik saya request nak cari kuih acheh.

Kami book hotel sei, 1.6 KM dari masjid. Agak jauh dari pusat bandar tapi hotel berdekatan fully booked. Ada lawatan kerajaan melaka katanya.

Lepas solat kami menapak ke hotel, exercise dan singgah minum kopi, dll.

Akibat full power digunakan semasa hari pertama, hari kedua adik saya fully charged. Pukul 2 petang baru ke pasar aceh untuk cari apa yang patut. Balik hotel kami naik labi-labi dengan bayaran RP20,000. Sebelum tu tanya boleh naik 2 orang pak ? 3 pun boleh bonceng di belakang. Bila tengok kami 3 orang badan sado  tersenggih dia. Tapi motor dia jalan dengan gear 2 je dari pasar aceh ke hotel.

Suruh pakcik tunggu jap, kami mandi dan ke warkop hendra-hendri untuk berbuka. Kali ni makan bakso. MasyaAllah ada makam sultan acheh, sultan jamalul alam badrul munir, yang berketurunan arab, di kawasan ini.

Terbuka satu kunci susur galur keluarga. Patutlah macam berat je nak ke makam sultan iskandar muda mahkota alam. Rupanya, lineagenya dari sini ye. Syukur, pertunjuknya diberi di bulan yang mulia ini. Jauh kami datang mencari. Adik-adik seronok merasai juadah berbuka hari ini manakala saya tersenyum penuh syukur. Yang highlight pasal petunjuk ialah adik bongsu saya, macam pas baton, info diserahkan, urusan menjejak dan menghurai ialah saya.

Kami skip lawatan ke taman sejarah gunongan, muzium aceh, monumen kapal terbang pertama aceh dan rumah cut nyak dhien (tutup hari jumaat), mungkin next time lah. Sebenarnya 2 hari full memang cukup untuk ziarah banda aceh.

Kalau first time datang, biar datang hari jumaat.  Hari pertama bila sampai dari airport boleh ziarah:

1- bot atas rumah di lampulo then terus ke

2- makam syiah kuala, sebab satu jalan.

3-muzium tsunami (dalam sejam habislah)

4-muzium aceh

5-masjid baiturrahim di ule le, sambil usha pulau weh dari jauh

balik ke hotel cek in dan simpan barang

6-Solat jumaat di masjid baiturrahman

7-ke kapal apung

8-ke masjid rahmatullah di lampuuk

9-rumah pahlawan wanita cut nyak dhien (kena cek waktu buka)

10-kubah masjid di kampung guruh

Kami ziarah time bulan ramadhan, masa lunch skip tapi dahaga jugalah..

Pak akbar kata masa bulan ramadhan waktu malam meriah, kalau bulan biasa sepi lah banda aceh ni. betul juga.

Malam terakhir dapat terawih di sini. Hati terasa sayu, berdoa sebanyak mungkin, niat nak datang lagi ke bumi ini.

Selepas solat subuh di masjid al anshar kp. mulia berdekatan hotel, pak akbar menunggu kami seawal jam 5.40 pagi untuk menghantar kami ke bandara. Saya sempat berikan buah tangan jus mangga kepada pak supir itu.