Sultan Muhammad Al-Fateh

Salam.

Novel tentang pahlawan islam yang agung iaitu sultan muhammad al-fateh yang berjaya menakluk konstantinopel, ibukota empayar rom timur atau byzantin pada 29 mei 1453 ketika baginda berumur 21 tahun.

Novel terbitan PTS berharga RM15, setebal 335 saya habis baca dalam masa 8 jam…(2 hari)..

“Kota konstantinopel akan jatuh ke tangan islam. Pemimpinnya ialah seorang ketua yang sebaik-baik, tentera yang sebaik-baik dan rakyat yang sebaik-baik” daripada sebuah hadis oleh rasulullah s.a.w..

Kerana hadis ini, saidina ali (34hijrah), muawiyah (84hijrah), sultan sulaiman abdul malik (91hijrah), khalifah harun al-rashid (165hijrah), sultan beyazid, datuk sultan muhammad al-fateh dan sultan murad, bapa sultan muhammad al-fateh (825hijrah) telah gagal menawan kota tersebut….selepas 800 tahun barulah hadis itu menjadi kenyataan iaitu pada 20 jamadil awal 857 hijrah…

Sejarah kota konstantinopel

Maharaja konstantine memindahkan ibukota dari rom ke konstantinopel dalam tahun 330 masihi. Pada tahun 1054 masihi, kerajaan rom terbahagi dua kerana masalah mazhab kristian. Kerajaan bermazhab kristian ortodoks di konstantinopel dan kristian roman katolik di rom.

Nabi Muhammad s.a.w pernah mengutus surat kepada maharaja rom untuk memeluk islam tetapi surat itu dikoyak oleh maharaja tersebut. Nabi Muhammad lalu bersabda “Kota konstantinopel akan jatuh ke tangan islam. Pemimpinnya ialah seorang ketua yang sebaik-baik, tentera yang sebaik-baik dan rakyat yang sebaik-baik”..

Perihal sultan muhammad al-fateh (1432-1481masihi)

1) Ketika dilahirkan, bapanya sedang membaca surau al-fath, surah pembukaan kota mekah..

2) Mula menghafal surah pada usia 5 tahun setelah dirotan oleh syeikh al-kurani setelah beberapa gurunya gagal mengajar kerana suka bermain.

3) Guru agamanya adalah syeikh bayram dan guru ketenteraan pula panglima tharhan, ketua panglima tentera turki dan juga adik bapanya. (pakcik)

4) Sahabat dan pakar rujuk adalah syeikh syamsudin al-wali, anak murid syeikh bayram.

5) Musuh yang menjadi sahabat dan panglima tentera laut adalah zaqhanus. Bekas ketua paderi besar rom berasal dari albania. Memeluk islam kerana insaf dengan keajaiban hadis nabi yang bermaksud para ulama islam adalah setaraf nabi-nabi bani israel.

6) Perdana menteri bernama khalil pasya, sering menasihati baginda untuk berdamai dengan rom tetapi ditentang oleh sahabat-sahabat seperti panglima tharhan dan zaqhanus. Ia turut disokong oleh syeikh syamsudin dan syeikh al-kurani.

7) Menggunakan taktikal rasulullah s.a.w ketika berperang.

8) Sejak baligh tidak pernah meninggalkan solat 5 waktu, solat runat rawatib dan solat tahajud..

9) Mangkat pada usia 49 tahun setelah diracun oleh yahudi yang bernama maesto jakopa. Maesto jakopa memeluk islam dan menukar nama kepada yakop pasya, seorang doktor peribadi baginda. Moral, jangan percaya kepada yahudi..

10) Nama konstantinopel ditukar kepada islambol bermaksud islam keseluruhan tetapi ditukar kepada istanbul oleh kamal ataturk.

11) Menukar status aya sophia daripada gereja kepada masjid.

Ya ALLAH, kurniakanlah pemimpin seperti baginda sultan muhammad al-fateh, agar umat islam terbela, agama islam dimuliakan dan negara islam dapat disatukan di bawah khalifah islam..ameen.

Leave a comment